Und sicher ist mit mir die Welt verschwunden
Und sicher ist mit mir die Welt verschwunden
By Sibylle Berg
»I am so angry at the world, or the system, or myself because I’ve betrayed everything that I didn’t believe in, or did we really believe we were saving the world? They just lay there as decoration, the books, the feminist, Marxist, queer books, they were just lying about displaying their titles, which we never read beyond because we’d rather watch our series.«
A speaker – »I’m in the age group that makes doctors decide against putting me on a ventilator when an up-and-coming portfolio manager is in the bed next to mine.« – takes ruthless stock of her life and that of an entire generation in neoliberalism.
»I’d expected that, in anticipation of my death, my subconscious would show me fascinating images of my successful life. And that I’d just repressed them, these unique moments full of fulfilment, love and exotic places. But what’s playing now can only be described as below average. Furniture and refrigerators, sad holidays and the absence of love.«
Sibylle Berg, an optimistic pessimist, as she describes herself, puts her brilliance on display once more. She has succeeded in creating a startling, furious and intense play full of linguistic wit, attitude and humour. »Did anyone – for goodness’ sake – prepare us for this affront? That we suddenly become unimportant? Invisible, even when we play by the rules? The ones that exist for women.«
Und sicher ist mit mir die Welt verschwunden, in a production once again directed by Sebastian Nübling, is the fourth and final part of the saga that Sibylle Berg has written for the Gorki. The journey of the young, multi-part speaker, which Berg began with the brilliant Es sagt mir nichts, das sogenannte Draußen, and accompanied on the search for happiness in an unhappy world with Und dann kam Mirna and Nach uns das All – Das innereTeam kennt keine Pause, she ends in an ostensibly elegiac way, with a polyphonic speaker looking back at her life. CUT. ACTION.
Nominated for »Stücke 2021« at 46. Mülheimer Theatertage
Awarded »Play of the Year« in the 2020/21 Theater Heute Critics' Survey
TRAILER ANSEHEN
World Premiere on 24/October 2020
Photo: Esra Rotthoff
Stage photos: Ute Langkafel MAIFOTO
Web
Cast
By Sibylle Berg
»Kraftvoll und souverän reflektieren die Darstellerinnen über Geld und Gesundheitswesen, über Gefühle und geschlechtsspezifische Diskriminierung. […] Amüsante Choreographien lockern die raffiniert gestaffelte Polyphonie auf, es gibt alberne Momente wie zwischen Kindern, die sich necken, und eine witzige Saufnummer, in die Svenja Liesau das Publikum miteinbezieht, ehe sie von der Bühne plumpst.«
Irene Bazinger, Frankfurter Allgemeine Zeitung»Aber trotz der Tiefschläge Sibylle Bergs gegen die Männerwelt – und erst recht trotz ihrer Schärfe und Rücksichtslosigkeit gegen die anpassungsfreudigen, pseudofeministischen, erfolgs- und konsumvergifteten Geschlechtsgenossinnen (was für ein Wort!) – machen diese Abende sehr viel Freude.«
Ulrich Seidler, Berliner Zeitung
»Neben den erfahrenen Gorki-Schauspielerinnen Anastasia Gubareva, Svenja Liesau und Vidina Popov spielt Katja Riemann eine der vier Patientinnen mit Amoklauf-Potenzial, und sie spielt ziemlich hinreißend. Zum einen, weil sie exakt so spielfreudig, uneitel und offensiv auftritt wie ihre Mitspielerinnen, zum anderen, weil sie auf jeden vordergründigen Star-Appeal verzichtet.«
Peter Laudenbach, Süddeutsche Zeitung
»Wie üblich bei Sibylle Berg funkelt der Text voller scharfzüngiger Bemerkungen und luzider Beobachtungen.«
Konrad Kögler, Das Kulturblog
»Auch diesmal treten in den anderthalb Stunden, die der Abend dauert, aus der Gleichförmigkeit ebenso machtvolle wie unverwechselbare Einzelspielerinnen hervor: Anastasia Grubareva, Svenja Liesau, Vidina Popov und Katja Riemann. Vor sich haben sie kleine Pulte mit Computern, die sie als Keyboard nutzen, wenn sie süffige Lieder singen, oder mit denen sie bedrohliche Synthesizer-Sound-Cluster produzieren.«
Esther Slevogt, Nachtkritik
»Und was für Spielerinnen! Anastasia Gubareva, Vidina Popov, Svenja Liesau und als prominenter Gast Katja Riemann stürzen sich mit geballter böser Freude auf Sibylle Bergs Welt- und Selbstekel, der im Detail so liebevoll treffend ausgemalt ist und aus dem es kein Entkommen gibt.«
Eva Behrendt, Theater Heute
Maxim Gorki Theater
Stage:
Gorki Theater
Am Festungsgraben 2
10117 Berlin