Sacre
Sacre
Music by Claude Debussy, Hector Berlioz, Igor Strawinsky
with Sasha Waltz & Guests
A three-part ballet evening with music by three composers who counted among the avant-garde artists of their day: Hector Berlioz, Claude Debussy und Igor Stravinsky. From Roméo et Juliette, the unexpectedly successful "Symphonie dramatique" that Berlioz completed in 1839, Sasha Waltz has choreographed the major love scene between the protagonists, which features delicate sound and multifarious orchestration. Debussy is represented with his Prelude to the Afternoon of a Faun, about which Pierre Boulez said, "the flute of the faun brought new breath to the art of music".
Stravinsky’s Le sacre du printemps, however, was far more spectacular than this artful but rather fragile composition: its Paris debut in May 1913, realised by the legendary ensemble of the Ballets Russes, created a veritable theatre scandal. The unleashed power of the rhythmic, both in music and in dance, bothered quite a few people, as did the intensity of the sounds generated by the gigantic orchestral apparatus. Nonetheless, the audience became witnesses to the birth of a truly »New Music«, which has since repeatedly shown its vitality. First performed exactly a century after the world premiere, Sasha Waltz’s choreography of Stravinsky’s exceptional piece has an impressive elementary impact and elementary expressiveness of dance.
Concert program
L’aprés-midi d'un faune (1894)
Music by Claude Debussy
Scéne d'amour
Music by Hector Berlioz from Roméo et Juliette (1839)
Le sacre du printemps (1913)
Music by Igor Stravinsky
Duration
approx. 1:30 hrs including one interval after »Scène d’Amour«
Web
Cast
Authors
Credits
»Scène d'amour« is an excerpt from »Roméo et Juliette«, a production of the Opéra national de Paris.
»L’après-midi d’un faune« is a production of Sasha Waltz & Guests in coproduction with the Staatsoper im Schiller Theater. Made in Radialsystem®.
»Sacre« is a production by Sasha Waltz & Guests in co-production with the Mariinsky Theater St. Petersburg and the Théâtre Royal de la Monnaie Brussels. Made in Radialsystem ®.
Wie ein schwarzes Loch saugt dieses Stück erotisch-gewaltsame Kraftströme in sich ein, um sie danach explodieren zu lassen. Mit Sasha Waltz’ eigenen Leuten und ihrem kongenialen musikalischen Partner Daniel Barenboim geriet das noch konkreter, menschlich selbstentblößender als vor einem halben Jahr bei der Uraufführung am St. Petersburger Mariinsky-Theater.
(FAZ)
Daniel Barenboim peitscht sein Orchester zu Höchstform. Einhellige Begeisterung brandet dem Ensemble entgegen. Die Deutschland-Premiere der Sasha-Waltz-Choreographie gerät zum tosenden Triumph. Hundert Jahre nach der tumultartigen Uraufführung des Ballettskandals, hundert Jahre nach Strawinskys groteskem musikalischem Wurf.
(Die Welt)
Eine Offenbarung.
(Süddeutsche Zeitung)
Triumph für Sasha Waltz und Daniel Barenboim. In Sacre du Printemps werden die elementaren Energien entfesselt – mit einer Vehemenz, die einem den Atem raubt.
(der Tagesspiegel)
Nichts hielt das Publikum im Schiller-Theater auf den Stühlen, als der Vorhang fiel. Daniel Barenboim ließ die Staatskapelle wie einen Orkan donnern und brausen. Er und der Klangkörper wurden frenetisch gefeiert.
(B.Z.)
Staatsoper Unter den Linden
Unter den Linden 710117 Berlin
10.00 EUR - 100.00 EUR