-
- Maxim Gorki Theater
- Gorki Theater
Maria
By Simon Stephens
British playwright Simon Stephens’ new drama, Maria, is an exploration of the present and a loose adaptation of the myths surrounding Mary, for the digital age: His Mary is searching for connection and warmth in the cold and rootless 21st century. She, the play’s young protagonist, 18 years old, just barely beyond childhood herself, is pregnant, while the father of her child is long gone, her own mother dead, her father rarely there, her brother vanished without a word. Only her grandmother is still by her side.
Maria, called Ria, being a soon-to-be single mother, she belongs to those that face the most hardship and could easily fall victim to social neglect – but despite this she defies everyone, venturing unswervingly on a journey to forge with selfassurance her own path through chaotic circumstances. Like every seeker, however, she must also wander: Strolling through the city and rushing through the drama in double time – birth, love and death –she experiences existential moments – from a lonely birth, through digital experiences of intimacy to endof- life care.
Simon Stephens is one of today’s most important dramatists. He’s famous for the social precision and empathy he uses to paint his characters. His Maria is a distant relative of Hebbel’s Maria Magdalena and Horváth’s Maria from Glaube Liebe Hoffnung, but also fully a part of her world, on the eve of the second decade of the third millennium.
Following his production of Jugend ohne Gott, Gorki resident director Nurkan Erpulat is focusing on another young protagonist on the edge of adulthood, investigating her youthful resistance as well as the zeitgeist of the world she’s been thrown into.
Watch trailer
Premiere: February 15th, 2020
Photo: Esra Rotthoff
Stage photos: Ute Langkafel
Cast
- Actor
- Karim Daoud
- Ibadet Ramadani Gallop
- Vidina Popov
- Elena Schmidt
- ÇİĞDEM TEKE
- Till Wonka
- Direction
- Nurkan Erpulat
- Costumes
- Lea Søvsø
- Music
- Michael Haves
- Dramaturgy
- Rebecca Ajnwojner
- Light
- Gregor Roth
Work info
By Simon Stephens
Press text
»Vidina Popov spielt Ria in all ihren widersprüchlichen Facetten mit Leib und Seele. Sie hat die aufgeregte Dampfplauderei ebenso drauf wie die tiefe Verunsicherung. Der kundengerechten Anpassungsfähigkeit ihrer Figur im Chatroom verleiht sie eine zusätzliche Ebene, indem sie hinter Christines so echt wirkenden Einfühlsamkeiten die Ängste und Hoffnungen Rias durchschimmern lässt.«
Fabian Wallmeier, rbb24»Nurkan Erpulat findet für diese Grundsatzfragen der Kommunikation, die man im Theater sehr gut stellen kann, eine kraftvolle, sogar recht rabiate Entsprechung. Die Schauspieler arbeiten sich von formal aufgesetzten Spielweisen mit choreografischen Elementen, Klischeeticks und Verfremdungseffekten immer weiter ins Realistische vor. So als würden sie die Schalen der Ironie ablegen und sich als Figuren einander immer weiter öffnen.«
Ulrich Seidler, Berliner Zeitung
»Da bekommt der Abend [...]eine tiefe, berührende Qualität. Gerade weil er diesen gestörten, könnte man vielleicht sagen, Internet-Persönlichkeiten ihre Würde gibt und eben auch dieser jungen Frau, die sichdurchsetzt und die eine Souveränität über ihr Leben und auch über das Leben der anderen erhält.
Vidina Popov macht das wirklich fabelhaft in der Hauptrolle, weil sie so eine Freude ausstrahlt. Ibadet Ramadani Gallop singt den größten Teil ihrer Texte und auch das ist eine poetische Ebene, die [...] insgesamt zu einem sehr berührenden, tiefgründigen Theater-Erlebnis wird.«
André Mumot, Deutschlandfunk Kultur
Gallery








