Third-party YouTube cookies
By loading the video, you accept YouTube's privacy policy of Youtube.
Third-party Vimeo cookies
By loading the video, you accept Vimeo's privacy policy of Vimeo.
Chowanschtschina
Chowanschtschina
Modest Mussorgsky
Modest Mussorgsky’s national folk drama centres on a grim episode of late 17th-century Russian history. Ivan Khovansky, leader of the musketeer corps (streltsy), and his son Andrei, are planning a conspiracy, but the ambitious Prince Vasily Golitsyn, the boyar Shaklovity and cleric Dosifey also get involved in the struggle for power.
While still working on Boris Godunow, the composer Modest Mussorgsky began to think about a new opera project in 1872. Inspired by the writer Vladimir Stasov, he began to read intensively about the circumstances of the Streltsy Uprising against Tsar Peter I and Sofia Alekseyevna. "I revel in collecting material, my head glows like a kettle that is constantly being replenished," Mussorgsky wrote to his librettist Stasov. In many places, the composer deviated from historical accuracy to create new dramaturgical connections and contrast the political drama with the sphere of personal, amorous entanglements.
Mussorgsky was unable to complete the score before his death in 1881. Owing to Nikolai Rimsky-Korsakov’s intervention, who not only orchestrated the work but also deleted or thoroughly reworked large sections, Khovanshchina was performed years later. It was not until the early 1930s that a piano version of the original score was published, which also formed the basis for the newly-instrumented version of Claus Guth’s production under the musical direction of Vladimir Jurowski.
Duration
approx. 3:30 hrs including one interval
Web
Cast
Authors
Vor allem brilliert der Staatsopernchor, der an diesem denkwürdigen Abend wohl der beste Opernchor der ganzen Welt ist.
(Neues Deutschland)
Guth arbeitet auf der leeren Bühne und lässt jeweils kleine Szeneninseln in den verschiedenen Ecken auftauchen, in denen er die Geschehnisse oft bemerkenswert nah am Text in historischer Gewandung durchstellt – die dramaturgische Struktur ist für einen gern psychologisch oder gar psychoanalytisch argumentierenden Regisseur eine Herausforderung, die er jedoch glänzend und originell besteht.
(Berliner Zeitung)
Die Staatskapelle zelebriert einen exquisiten Klang.
(Berliner Morgenpost)
Regisseur Claus Guth hat pandemie-bedingt über vier Jahre an der Inszenierung gearbeitet, es hat sich gelohnt. Der Staatsoper Berlin beschert er zusammen mit Dirigentin Simone Young einen sensationellen Abend, denn beide hinterfragen alles Auratische und nähern sich dem monströsen Operntorso wie jene Forschergruppe, die auf der Bühne agiert.
(Der Tagesspiegel)
Großartig, wie der Staatsopernchor (samt Kinderchor) den Verlierern der Geschichte Ausdruck verleiht, in den Momenten der Todesangst genauso wie in denen frömmlerischer Verzückung oder bei der trotzig-zitathaften Intonation altrussischer A-Cappella-Gesänge, gefolgt von großem Tam-Tam mit Röhrenglocken.
(Der Tagesspiegel)
Simone Young führt die blendend aufgelegte Staatskapelle mit Eleganz und Understatement sicher durch das zerklüftete Stück. Die Dirigentin trägt entscheidend dazu bei, dass das Publikum drei Stunden lang wie gebannt an den Lippen der durchwegs fabelhaften Sänger hängt.
(Neue Zürcher Zeitung)
Pre-performance lecture 45 minutes prior to each performance (in German)
In Russian language with German and English surtitles
Staatsoper Unter den Linden
Unter den Linden 710117 Berlin
10.00 EUR - 100.00 EUR
From 15 years